Herfst is… lezen !

4 nov

Het was alweer een geweldig drukke namiddag, gisteren op de Boekenbeurs. De Antwerpse expo blonk uit van de vele honderden bezoekers, jong en oud, elk op zoek naar een goed boek. Ik was één van hen. Al snel stootte ik bij Uitgever Lannoo op een stapel psychologische boeken. “Mindful Gelukkig, 7 bronnen van innerlijke vreugde” sprak me direct aan. Auteur David Dewulf beschrijft op een heel toegankelijke manier hoe je deze bronnen in je dagelijkse leven kan toepassen en zo vreugde kan ervaren in alle seizoenen van het leven. De vele oefeningen en meditaties helpen je stap voor stap op weg. Niet dat ik ongelukkig ben,in tegendeel. Maar geluk is iets geworden dat soms buiten onszelf ligt. En daardoor wordt de kans op frustraties en stress alleen maar groter. De buitenwereld kan niet altijd aan al je verwachtingen voldoen. En dat ervaar ik ook. Benieuwd…

Een hal verder, mijn benen deden ondertussen al ongelooflijk veel pijn van het slenteren (iets wat ik eigenlijk haat maar waar je op de Boekenbeurs sowieso moet aan meedoen), vond ik de journalistiek “getinte” boeken terug. In de lessen had ik de naam van Chris De Stoop al horen vallen en ik was wel benieuwd wat voor verhalen hij juist schreef. De Vlaamse auteur en Knack-journalist van oa  “Ze zijn zo lief, meneer” en “Het complot van België”, bracht dit jaar zijn nieuwste boek uit,  “Vrede zij met u, zuster”. De Stoop heeft zich maandenlang verdiept in de levensloop van de Belgische  Muriel Deqauque. Zij was amper 38 toen ze zich in naam van Allah vrijwillig opblies in Bagdad, om zo het paradijs te bereiken. Ze hoopte met haar aanslag meerdere Amerikaanse voertuigen te treffen, maar uiteindelijk bleek slecht één Amerikaanse militair gewond te zijn geraakt bij de aanslag.  ‘Vrede zij met u, zuster’ is een schoolvoorbeeld van trage journalistiek: een waar gebeurd verhaal proberen te reconstrueren door vele gesprekken met de naaste omgeving van het slachtoffer te voeren, de dossiers grondig te bestuderen en onderzoek te verrichten op de plaats van het onheil. Naast Muriels levensloop reconstrueert de Stoop ook feilloos het wedervaren van haar naaste Brusselse omgeving. Meryam en Issam Goris, haar laatste echtgenoot, waren in de ban van de salafistische variant van de islam en verrichtten islamitische aderlatingen, terwijl andere radicale moslims uit Sint-Joost-ten-Node er dan weer openlijk van droomden om als martelaar te sterven in Irak.

” ‘Vrede zij met u, zuster’ is journalistieke literatuur van een bijzonder hoge kwaliteit. Deze reportage is zo spannend en meeslepend geschreven dat het wel een roman lijkt, terwijl iedere tot in de kleinste details uitgewerkte verhaallijn pure non-fictie is. Met dit geëngageerde boek heeft Chris de Stoop eens te meer bewezen dat hij een onderzoeksjournalist van internationale klasse is.” (Erwin Tommissen)

Plaats een reactie